AZC SCHOOL DE WAAIER INGERICHT VANUIT OVERVLOED
23/07/2020
Kinderen komen het beste tot ontwikkeling in een rijke leeromgeving, vindt Chris Merkx. Een jaar geleden werd hij gevraagd als interim-directeur voor Azc school de Waaier in Zutphen. Omdat de kinderen ook wel overgeplaatst worden en leerkrachten wisselen, kent de school een eigen dynamiek. Aan Chris de taak om het onderwijsconcept, samen met zijn team, verder uit te werken. Maar hoe realiseer je een passende leeromgeving zonder budget? Via onderwijsadviseur Sandra van Kolfschoten kwam hij bij Ellen Kuster en Gerdien Bleijenburg van De Beleving Interieur terecht. En toen bleek meer mogelijk dan gedacht.
Chris: “De school was te schools ingericht, dat is moeilijk lesgeven, zeker hier. Het uitgangspunt moet zijn: waar hebben de kinderen echt iets aan? Prima om leslokalen te hebben, maar het moet aangevuld worden met plekken om te spelen, ontdekken en creatief te zijn. Zo kun je taal opdoen in een creatieve omgeving. We startten afgelopen jaar met een moestuin. Er volgde een atelierruimte en een winkeltje. Dat paste goed bij ons en draagt bij aan het taalprogramma. We vroegen ons af hoe we dat verder konden oppakken en ik sprak hierover met Sandra. Via Sandra kwam ik bij Ellen en Gerdien terecht.”
Van opslag naar geweldige school
Sandra: “Toen ik met Chris door de school liep zag ik 8 lokalen, waarvan er 3 in gebruik waren. De rest stond vol met spullen als een soort opslag. De school werd niet echt omarmt. Dat moest anders: wij zijn verantwoordelijk voor deze kinderen. Chris en ik zagen wel: hier kun je een geweldige school van maken. Maar hoe en wanneer? En toen kwam de corona. Dat gaf ruimte om het op te pakken. Zonder geld, maar met onze tijd en vanuit onze overvloed hebben we er iets moois van gemaakt. Je moet anders leren kijken naar wat er al is en daarmee een nieuwe werkelijkheid maken.”
Onderwijsconcept dat inspireert
“We hebben ook gekeken naar het onderwijsconcept. Omdat het aantal kinderen en leerkrachten fluctueert, wilden we dat je aan de omgeving al ziet hoe er hier lesgegeven wordt. We wilden een basis neerzetten, zodat er ook ruimte voor invulling van leerkrachten blijft. Een structuurverandering maakt dat je anders gaat werken. Het inspireert. Ik zei tegen de leerkrachten: als Ellen en Gerdien gaan inrichten, dan zul je zien dat dit iets in je wakker maakt, wat er allang was maar nooit tot uiting kwam. Dat je denkt: natuurlijk, maar dan kan dit of dat ook,” zegt Sandra. Chris vult aan: “Op de dag van de metamorfose zat ik met het team aan de koffie. Om 9.00 uur was er nog niemand, het team vroeg: wat moeten we doen? Ik zei: pak nog maar een kop koffie. Wat gaat er allemaal gebeuren? Dat weet ik ook niet, zei ik. Kijk, in grote lijnen wel, maar uiteindelijk moet je de uitvoering aan de vakmensen overlaten. Daar had ik alle vertrouwen in.”
Passende leeromgeving in 1 dag
Het resultaat? “Ik was flabbergasted! Iedereen stortte zich er vol overgave en passie in. Het is ongelofelijk wat er dan kan. Wij waren ontroerd, al die gratis spullen. We hebben nu een leeromgeving die past bij wat we willen,“ zegt Chris. Sandra: “We hebben alles in 1 dag gedaan. Als je allemaal je schouders eronder zet, dan kan dat dus. Heel tof dat De Beleving dit als maatschappelijk project oppakte en dat andere partijen aansloten. Nee, geen borstklopperij, want het voelt als normaal om voor deze kinderen een fijne plek te maken. Maar we willen wel het verhaal vertellen, hopelijk inspireren we andere partijen.”
Vast team
Chris is op dreef, dus blijft hij nog even. “De leerkrachten voor de school worden geleverd door Stichting Archipel, Gelderveste en SKBG. Maar omdat het aantal kinderen fluctueert, verandert het team ook regelmatig. Dat is lastig als je onderwijsvernieuwing wil doorvoeren. Daarom heb ik inmiddels een vast kernteam. Voor het flexibele deel wil ik mensen inzetten die juist een half jaar of jaar eens in een heel andere onderwijsomgeving zouden willen kijken. De kaders zijn veel minder helder, we pionieren hier. Dat kan enorm inspirerend zijn. Ja, ik blijf het komende jaar. Dat pionieren bevalt en pas als het concept zonder mij kan blijven staan, kan ik weer verder.”
Over Sandra van Kolfschoten
Sandra is onderwijskundige voor innovatie en ontregeling en sparringpartner voor organisaties in onderwijs, zorg en politie. Ze is ook aanvoerder van onder meer de OnderwijsSmokkelaars, een samenwerkingsverband dat net even anders naar onderwijs kijkt. Zo smokkelden ze boekjes met ideeën naar scholen met tips voor werklustverhoging, ter bevordering van werkdrukverlaging, en organiseren ze elk jaar de Nacht van het Onderwijs.
Over Chris Merkx
Chris is interim-directeur van de Waaier en directeur van De Fontein in Warnsveld. Ook hij maakt onderdeel uit van de OnderwijsSmokkelaars. Hij werd aangetrokken voor een jaar, maar laat niet los voordat het team zelfsturend verder kan.
Meer plaatjes zien van dit project? Kijk en lees verder bij onze projecten.