BRANDSMASCHOOL

BASISONDERWIJS

De ruimte werd nauwelijks gebruikt, het interieur was verouderd. Het team van de Brandsmaschool stelde zichzelf de vraag: hoe betrekken we de ruimte als leerplein bij het onderwijs? Er werden plannen gemaakt, zowel voor indeling als kleur. Jacobien Bückmann, directeur: “We gingen voor de Rolls Royce, bijstellen kan altijd nog.”

Ontwerp & kleurenplan

Het interieur van het leerplein was verouderd. Een goed moment om na te denken over het betrekken van de ruimte bij het onderwijs. “We dachten na over indeling en lieten een kleurenplan maken. Ook de kinderen dachten mee. We wisten goed wat we wilden, alleen zochten we een partij die de vertaling kon maken naar onderwijs én het interieur ook kon realiseren.”

Onze Monica en Esther bekeken het plan, luisterden naar de wensen en vertaalden dit naar een optimale inrichting. “We gingen eerst dromen, dat past bij ons. Uiteindelijk moesten we het plan wat bijstellen, om het betaalbaar te houden. De samenwerking met Monica en Esther was heel prettig. Ze zijn heel enthousiast, voelen goed aan wat we bedoelen en hebben veel kijk op de uitvoerbaarheid van plannen. Ze kunnen ook goed schakelen. Bedoelde ik het net anders? Geen probleem.”

Duurzaam

Er werd geschilderd en er kwam een nieuwe vloer. Veel bestaande meubels kregen een nieuw leven. Zo kregen de boekenkasten bestickering op de zijkanten en werden de tafelframes voorzien van een nieuw blad. “We zijn een UNESCO-school en maken vanuit duurzaamheid graag bewuste keuzes, hergebruik past daar goed bij.”

Natuurlijke sfeer

Wij maakten zitnisjes op dezelfde hoogte als de boekenkasten met een bijpassende print van boomstammen. “We hebben een groen schoolplein, met moestuin, kippen en een plek om hutten te bouwen. Dat gevoel wilden we naar binnen brengen, een natuurlijke sfeer met bijvoorbeeld ook echte planten. Het interieur past nu heel goed bij wie wij zijn. We hadden precies deze look & feel in gedachte!”

Impuls onderwijs

“Het is zo gaaf om te zien hoe blij iedereen is. De kinderen bleven maar ‘ooooooh’ roepen. Ook ouders en leerkrachten vinden het prachtig. Het interieur geeft een impuls aan ons onderwijs. Vandaag zat er een juf op de poef met alle kinderen om haar heen op het kleed. Zelfs de kuikentjes (ja, echt) wilden graag op het kleed, maar dat wilde ik dan weer liever niet. Favoriet? De zitnisjes en de balkenframe huizen, daar zitten zowel kinderen als leerkrachten graag.”

Over de Brandsmaschool

De Brandsmaschool is een overzichtelijke en gezellige school. Plezier, Ontwikkeling, Verantwoordelijkheid, Eigenaarschap & Vertrouwen vormen de kern van het onderwijs. De Brandsmaschool hoort bij Proceon Scholengroep en is UNESCO-school. Het team ondersteunt de missie door de kinderen vertrouwd te maken met het UNESCO- gedachtegoed en de 4 thema’s van UNESCO in het programma te verwerken: vrede, intercultureel leren, wereldburgerschap en duurzaamheid.

“WE GINGEN VOOR DE ROLLS ROYCE, BIJSTELLEN KAN ALTIJD NOG”

Advies nodig voor het inrichten van jouw ruimte? Wanneer zien we je aan tafel?