DE ELSTAR

UNIT ONDERWIJS

Pionieren, dat was het. Want 15 jaar geleden was unitonderwijs de uitzondering. Marco Onstenk, directeur basisschool de Elstar: “Ik wilde altijd al vanuit deze visie werken. Het begon klein, met een team van 3 mensen. Inmiddels hebben we 500 leerlingen en een groot team met bevlogen leerkrachten.”

“Ellen en ik werkten destijds voor dezelfde stichting. We groeiden hard en verhuisden op het moment dat Ellen de sprong waagde naar het vakgebied vormgeving. Zo werd onze school haar eerste officiële project. Na 15 jaar was het interieur aan een opknapbeurt toe. Dus vroeg ik Ellen weer mee te denken.”

Unitonderwijs

Bij unitonderwijs wordt niet met reguliere klassen maar met units gewerkt, denk aan een onder-, midden- en bovenbouwunit. Leerkrachten werken in deze units in een gedifferentieerd team samen. Zij geven instructies aan groepjes leerlingen, die daarna in kleinere groepen of zelfstandig aan het werk gaan. Door deze manier van lesgeven willen scholen makkelijker aansluiten bij de onderwijsbehoefte van leerlingen.

Ook worden leraren flexibeler ingezet. Marco: “Het vraagt om een specifieke manier van werven. Naast de didactische en pedagogische vaardigheden die leerkrachten aan boord hebben, moet je kunnen samenwerken en organiseren én bereid zijn te leren. Daar moet je gelukkig van worden.”

Onderwijsvisie & inrichting

Een onderwijsvisie geeft richting, voor de manier van onderwijs geven en ook voor de inrichting van het schoolgebouw. “Unitonderwijs vraagt een andere inrichting, zo werken we met leer/instructiepleinen.” Ellen en Gerdien gingen met het team om tafel. “We bespraken: wat willen we, hoe willen we werken, om welke materialen en meubels vraagt dat? Onderwijs is en blijft in beweging. Wil een leerkracht dingen veranderen? Dat kan zeker. Maar ik zeg altijd: het is onze school, onze visie, je hebt 100% draagvlak nodig. Anders heb je een rotonde die door 8 mensen rechtsom en door 1 iemand linksom genomen wordt. Dat geeft ongelukken.”

“Ik houd mij bezig met het maken van de goede keuzes, de betrokkenheid van het team en de beschikbare budgetten. Verder heb ik het aan jullie overgelaten. De indeling, meubels en ook de keuze van kleuren. Destijds schreef de architect felle, primaire kleuren voor. Maar toen Ellen met grijs kwam, schrok ik wel! Grijs is toch saai? De match met de omgeving valt in haar hoofd direct samen, bij mij heeft dat meer tijd nodig.”

Interieur op maat

Voor de zomervakantie startte het team met uitzoeken en opruimen. “We zorgden dat alle ruimtes leeg waren. Een goede voorbereiding is belangrijk. In de laatste week hadden jullie 2 dagen voor de inrichting. Dat lukt niet, dacht ik. Maar toen kwamen er ineens heel veel mannen en vrouwen met boormachines en was het interieur ineens klaar!”

Bijna alle bestaande meubels kregen weer een plek. Tafels kregen een nieuw blad en bankbanken werden geschilderd. De indeling, die in de loop der tijd een paar keer aangepast werd, is nagenoeg weer zoals 15 jaar geleden werd bedacht. En dat werkt eigenlijk het beste. Ook kwam er nieuw moois, zoals een stoelen, krukken en poefjes. We maakten boekenkasten op maat om de balustrade. Handig, veilig en prettig voor de akoestiek. Verder maakten we fijne kastenwanden voor de leerpleinen, met geïntegreerde werkplek, aanrecht of speelplek. “Het mooiste? De bieb met de maatwerkkasten.”

Het klopt

“Het is prachtig geworden, het smoelt. Dat grijs is mooi! Er zit lijn in. Je ziet; dit is de Elstar. Het is niet gelikt, kinderen spelen en leren hier, maar het klopt. Teamleden, ouders en kinderen zijn onder de indruk. Het is ook weer snel gewoon hoor, maar wauw, wat is het goed gelukt. Daar zijn we trots op.

Het smaakte naar meer. We waren de kamer van de IB’er en van mijzelf vergeten. Dat wordt nu rechtgezet. We hebben uiteindelijk veel meer gedaan dan we van plan waren. Dat doe je alleen maar als alles op orde én heel mooi is.”

Tip: KLIK op een foto voor een grote weergave!

“WAUW, WAT IS HET GOED GELUKT, DAAR ZIJN WE TROTS OP”

SMAAKT DIT NAAR MEER?