DE GOEDE HERDER
BASISSCHOOL
Van leerlingsets naar kringtafels, van bovenbouw naar onderbouw. Het team van basisschool de Goede Herder was al een tijdje onderweg. Met succes waren groep 3 t/m 8 volgens de nieuwe visie op onderwijs ingericht. Maar toen waren de kleuters en de aula aan de beurt en werd het tijd om Ellen en Gerdien te betrekken. Connie Schellens, directeur: “We hadden het zelf niet zo kunnen bedenken, ik ben verrast.”
Rijke leeromgeving
Connie, de Goede Herder: “We wilden voor de kleuters een rijke leeromgeving met veel lage meubels en ruimte voor ontwikkelingsgericht spelen op de grond. Daarnaast misten we werkplekken in de gangen en de aula waar kinderen zelfstandig, in een groepje of samen met een onderwijsassistent aan de slag kunnen. Verder wilden we graag dat alle vernieuwing op het vlak van interieur samen een eenheid zouden worden, dat je ons daarin herkent.” Connie vroeg onderwijsvormgever Ellen Kuster hierover mee te denken.
Visie op onderwijs
Ellen: “Het team heeft een duidelijke visie op kleuteronderwijs. Om de visie te vertalen naar het interieur moet je doorgronden hoe ze willen werken. Dat lukt door goed te luisteren én kijken.” Ellen en Gerdien maakten een ontwerp op basis van het recept van het team. Het kleuterplein en de andere leerpleinen werden ingericht met flexibele, op maat gemaakte meubels. Zo kwamen er lage kasten waaraan de kleuters ook staand kunnen spelen en die je makkelijk tegen elkaar aan kunt zetten. Er kwam veel tapijt op de grond, een expositiewandkast, een bouwpodium met lades en een huishoek op wielen.
Leerpleinen
Ook de aula werd leerplein. Hier kwamen werkplekken in verschillende vormen en op meerdere hoogtes. Er kwamen treinzitjes, statafels, wandwerkplekken en frametafels. Kinderen kunnen hier fijn alleen of in een groepje aan de slag. Ook kwam er een verrijdbare koffiebar voor de conciërge die hier elke dag voor een bakje koffie of thee zorgt!
Veel meubels werden hergebruikt. Denk aan krukken en stoelen, maar ook tafelframes die met een nieuw blad een andere look kregen. Voor de bestaande kasten van Schilte was geen ruimte in de lokalen, maar op het leerplein kregen ook zij een nieuw leven met bestickering in stijl.
Plan styling
Voor de styling maakten Suus en Mir een plan. Ze keken naar kleur en sfeermakers en bedachten prints die voor herkenbaarheid en eenheid zorgen. Connie: “Die eenheid is goed gelukt, je ziet het zelfs terug in de meubels. Zo hebben we bijvoorbeeld een podium met een zwarte pergola en een tafel met zwart frame: eyecatchers op hun eigen plek en qua stijl aan elkaar verbonden.”
Geduld
“We hebben in het begin van het traject, voordat jullie kwamen, zoveel zelf gedaan. We zijn gewend om de handen uit de mouwen te steken en ook om kritisch te blijven. Jullie hadden veel geduld nodig met ons. Anderen zouden het makkelijker loslaten. Die betrokkenheid had ook een andere kant: in de kerstvakantie kwam een groot deel van het team naar school om te helpen bij de inrichting.”
Mooie mix
“Het is erg mooi geworden. Ik ben verrast door het effect van de planten, ze geven zoveel sfeer. Ook de statafel om de pilaar is een goede vondst. Eromes zorgde voor de inrichting van de lokalen, jullie voor de leerpleinen, de aula en de eenheid. Dat hadden we zelf niet zo kunnen verzinnen, het werd een mooie mix.”