DE LIAAN
DALTONSCHOOL
“Het was aan de inrichting nauwelijks te zien dat wij een Daltonschool zijn.” Wouter Welbers, directeur, stapte ruim 2 jaar geleden binnen bij Daltonkindcentrum De Liaan en stroopte direct zijn mouwen op. De school was aan nieuwe meubels toe, een goed moment om het interieur te laten aansluiten bij de visie.
Wouter: “Het interview met Ellen Kuster over scharrelscholen vond ik inspirerend. We gingen aan tafel, het team samen met Ellen, en stelden onszelf vragen en eisen. Hoe willen we werken? Als we kinderen veel ruimte en keuzevrijheid willen bieden, hoe vertaal je dat dan naar interieur? We wilden graag dat kinderen zowel in- als buiten de lokalen kunnen werken, samen en alleen. Ze moeten kunnen zitten, liggen en staan.”
Beleving in school
De klassieke ‘bus opstelling’ verdween. “We zetten de nieuwe leerlingsets anders neer. In groepjes of tweetallen, naar het bord gericht of juist niet. Daarna gingen we samen met De Beleving aan de slag. De kleuterlokalen, gangen, de teamkamer en de spreekruimtes en de gemeenschappelijke ruimtes die we deelden met Hoera kindcentra werden aangepakt. Met bestaande en nieuwe meubels en toffe accessoires maakten jullie het helemaal af.”
Stralende kinderen
Er kwamen functieruimtes, denk aan een bieb, een honk voor de bovenbouw, een leerplein en een kookatelier. Ellen en Gerdien stuurden op eenheid, waarin de styling en grote rol speelde. De school kreeg een huiselijke look and feel.
“Het is gezelliger en overzichtelijker, terwijl we meer meubilair hebben. De werkplekken op de gang zijn populair. Het werkt in de praktijk zo goed. Als ik zie hoe vol het plein nu zit, daar geniet ik van. Kinderen uit verschillende groepen werken verspreid over de ruimte alleen of in groepjes, er wordt lesgegeven buiten de lokalen, in de lokalen zitten kinderen zelfstandig te werken. De sfeer is rustig en huiselijk, de kinderen genieten ervan. We hebben stralende kinderen, ouders en leerkrachten. Zo moet Daltononderwijs er anno 2023 uitzien.”
Over De Liaan
Daltonkindcentrum De Liaan staat voor onderwijs met aandacht voor alle kinderen. Hier mogen kinderen zich breed ontwikkelen met aandacht voor rekenen, taal en lezen, maar ook voor vaardigheden die nu en in de toekomst van kinderen gevraagd worden.