Project omschrijving

DE REGENBOOG

BASISSCHOOL

De visie op onderwijs, drie grote bovenbouwgroepen die uit hun lokaal groeien en de lockdown in het voorjaar van 2020. Dit waren voor het team van basisschool De Regenboog de redenen om versneld aan de slag te gaan met het inrichten van een leerplein. Annemiek de Quelerij, directeur: “Als je onderwijs anders wilt organiseren, moet je ook naar de inrichting van de school kijken.”

Onderwijsvisie

De verandering van het interieur werd deels ingegeven door de nieuwe onderwijsvisie, die het team in 2018 introduceerde. Annemiek: “Het leerstofjaarklassensysteem geeft beperkingen op bepaalde vlakken. Wij wilden graag beter aansluiten op de leerbehoeftes van kinderen.” Maar ook de groei van de school en de lockdown waren redenen. “Kinderen vonden de vrijheid tijdens de lockdown heel prettig. Je kunt zelf kiezen wanneer je met welk vak aan de slag gaat. Ook de instructiefilmpjes werkten goed. Kinderen die de stof nog niet begrepen, keken zo’n filmpje gerust drie keer. Kinderen die het al begrepen, sloegen het over. Op basis van die inzichten gingen we ook anders nadenken over instructies geven.”

Leerplein

De Regenboog startte in de zomer met het testen van een leerplein in de hal. “Met bestaand meubilair probeerden we het uit. De kinderen in groep 6, 7 en 8 kregen een enquête met vragen over hoe ze leren en waar ze graag zitten. Ook interviewden we een groep kinderen. Zo brachten we in beeld wat we echt nodig hadden. Daarmee gingen Ellen en Gerdien aan de slag.”

Onze wensen & onze sfeer

Het ontwerp viel direct in de smaak. “Ellen en Gerdien luisteren heel goed naar wensen, van het team en de kinderen. Ze kijken ook naar de bestaande situatie, ze sloten aan op bestaande kleuren en tafelframes kregen een nieuw blad. De sfeer is fris en hip, het past bij ons.”

Maatwerk

Er kwamen allerlei verschillende werkplekken, treinbanken, stilte nissen voor 1, 2 of 3 kinderen, loungebanken en groepstafels. We maakten een speciale ombouw voor bestaande leerlingsets. Hierdoor werden dit stilte werkplekken. Ook maakten we fijne biebkasten en expovakken voor de prijzen en bekers van de kinderen. Annemiek lacht: “Die bekers zijn voor de kinderen heel belangrijk. Zelf was ik niet zo weg van het idee om ze te gaan exposeren, maar op deze manier past het toch leuk in ons interieur.”

Voor de kleuters maakten we een bouwpodium. En er kwamen tassen- en schoenenbakken. “We hebben een groen speelplein, dus de kleuters doen binnen hun schoenen uit. Die kunnen nu netjes opgeruimd worden.”

“EEN WERKPLEK KIEZEN DIE PAST BIJ JE LEERSTIJL, DAT WERKT ZO FIJN.”

Het effect

Inmiddels wordt er volop gebruik gemaakt van het leerplein. “Wij bieden noodopvang voor een aanzienlijke groep kinderen. Gisteren zaten groep 4 t/m 8 op het leerplein. Het effect: wat een rust! Hoe dat komt? Als je een werkplek mag kiezen die past bij je leerstijl en bij wat je doet, dan werkt dat zo fijn. Dat geldt ook voor mijzelf. Mijn kantoor werd ook ingericht en daar ben ik zo blij mee,” zegt Annemiek.

SMAAKT DIT NAAR MEER?

Neem contact op