DE WISSEL
BASISSCHOOL
Het begon bij een ‘kleurtje op de muur’ en leidde tot een flinke verschuiving van bestaande spullen en nieuwe indeling. Joke de Pagter, directeur De Wissel: “Sommige leerkrachten stapten echt even uit hun comfortzone. Zo kozen we bij een aantal klassen niet meer voor rijtjes maar voor groepjes met tafels en een andere opstelling. Inmiddels ervaren we; dit werkt goed!”
Uitstraling
De wens was er al een tijdje: een kleurtje op de muur was geen overbodige luxe. Het interieur van basisschool De Wissel was vooral functioneel, maar verder wat kaal en rommelig. De prioriteiten lagen even ergens anders, maar nu was het moment rijp. Joke: “Uit een ouderbetrokkenheidsonderzoek en het medewerkersinzetbaarheidsonderzoek bleek dat we op het vlak van onderwijs en pedagogiek heel goed doen. Daar zijn we blij mee. Maar de uitstraling van het gebouw scoorde minder goed. Ook op de open dag kregen we veel positieve feedback, maar er waren ook ouders die eerlijk aangaven dat de uitstraling binnen wel beter kon. We konden toen al aangeven: we gaan hiermee aan de slag. Uitstraling is belangrijk. Voor de leerlingen, het team en voor ouders.”
Met vertrouwen schuiven
Onderwijsvormgever Ellen Kuster en onze Mir zorgden voor een kleuradvies. “Daar waren we direct enthousiast over, alleen het schilderwerk deed al zo veel.” Er volgde een interne verschuiving van bestaande meubels met Ellen en Gerdien. “De ervaring die jullie in het onderwijs hebben, geeft veel vertrouwen. Dat hielp ook in deze fase. Sommige leerkrachten stapten echt uit hun comfortzone. Zo kozen we voor tafels in groepjes, in plaats van rijtjes. Nu zien we dat het werkt, maar als je ervoor staat is dat best spannend. Ellen zei telkens: het komt goed. Dat was ook zo. We hebben het met vertrouwen kunnen overgeven.”
Styling interieur
De volgende stap was de styling en aankleding van het interieur. De poefjes, kasten, lampen, plantjes en wanddecoratie: dat bracht alles bij elkaar. “We zitten als team redelijk op 1 lijn. Alleen mijn kamer vinden sommige teamleden te roze. Hoe bestaat het (lacht)? Overigens vinden de kinderen mijn kantoor mooi. Ik merkte het verschil direct, het praat fijner. Het interieur past nu bij onze visie. Kinderen moeten de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen en daar past een omgeving bij waar je je veilig voelt. Verder is plezier een belangrijke kernwaarde. Ook dat merken we: zowel het team als de kinderen maken met veel plezier gebruik van onze ruimtes.”
Positieve uitzondering
“We zijn blij met het resultaat, de school heeft een warme uitstraling. Een jongen uit de leerlingenraad zei: eerst was het echt een school, best kaal, maar nu is het veel gezelliger. Ik had mij niet genoeg gerealiseerd hoe kinderen een school blijkbaar zien. Gelukkig zijn we nu een positieve uitzondering,” besluit Joke.