EBEN HAËZER

BASISSCHOOL

Het was een computerlokaal met bijbehorend magazijn. En er was nog een ruimte bij de kleuters, in gebruik als bieb. Het team van basisschool Eben Haëzer wilde de ruimte in de school anders gaan gebruiken. Aan wensen geen gebrek: een speel- en leerplein, een ontdeklab en ruimte voor de bieb, presenteren en optreden. Multifunctioneel dus!

Indeling & inrichting

Directeur Henry van Beusekom schakelde ons in om mee te denken over de indeling en de inrichting van de ruimtes. “Gerdien adviseerde het kozijn tussen het lokaal en het magazijn uit te halen. Ze maakte een ontwerp, adviseerde over meubels en kleuren. We hebben het allemaal overgenomen. Op bepaalde ideeën zouden we zelf nooit gekomen zijn. Dat is waarom het zo prettig is als er iemand meedenkt die er echt verstand van heeft.”

“We wilden de ruimtes graag gebruiken als verlengde van de klaslokalen. Denk aan flexibele werkplekken, om samen of alleen aan opdrachten te kunnen werken. Maar ook een ontdeklab, waar kinderen leren door te doen.”

Knap staaltje meetwerk

Wij zorgden voor verschillende hoge- en lage werkplekken en een instructietafel. We maakten een aantal kasten op maat. Zo maakten we voor beide ruimtes een kastenwand. Het werd een knap staaltje meetwerk om het keukenblok en het leidingwerk heen. De kasten hebben een open deel en lades om materiaal goed te zien en een dicht deel voor het opbergen. Verder kwam er een podium om te presenteren én te spelen en chillen. Voor de kleuters en peuters maakten we een kussenkar voor een flexibele kring. Ook kwamen er kasten met omdraaibladen voor de bouwhoek. We hergebruikten krukken en bestaande frames, waar nieuwe bladen op kwamen.

Interieur ondersteunt proces

Henry: “Leerkrachten, kinderen en ouders: iedereen vindt het prachtig. We zijn nu druk met het invullen van de ruimtes, zodat we het gaan gebruiken zoals we bedacht hadden. Denk aan het knutselmateriaal dat nu door de hele school ligt, dat we centraal gaan opbergen. Of aan de biebboeken die we kritisch uitzoeken. Nu de ruimtes ingericht zijn, komt dat in een stroomversnelling. Het interieur ondersteunt dit proces.”

“HET INTERIEUR ONDERSTEUNT ONS PROCES”

SMAAKT DIT NAAR MEER?