PRO33 COLLEGE
PRAKTIJKONDERWIJS
Het houtlokaal van Pro33college, school voor praktijkonderwijs, was aan een reorganisatie toe. De grote ruimte met zolder stond vooral erg vol en een logische route en slimme indeling ontbraken. Wij dachten mee en zorgden voor een inspirerende omgeving voor alle leerlingen die AAN gaan van het werken met hout.
Pro33college
Pro33college is een school voor praktijkonderwijs, waar iedereen een VIP is! De V staat in dit geval voor ‘oog voor verschillen’, de I voor ‘inzet’ en de P voor ‘plezier’. Vanuit deze werkwijze wil het team zorgen voor veiligheid, ontmoeting en ontwikkeling. Belangrijk is vooral: waar gaan leerlingen van AAN? Is dat werken met kinderen? Met bloemen? Of misschien met hout? Kijk, daar hebben we een match. Met Gerhard Sterken welteverstaan, docent houttechniek. Want om leerlingen enthousiast te maken voor het werken met hout is een uitnodigende omgeving nodig. En daar was werk aan de winkel, eh, aan het lokaal.
Houtlokaal
In het houtlokaal was het in de loop der tijd een beetje een chaos geworden. Grote platen werden opgeslagen op zolder, waardoor niemand er makkelijk bij kon. Het magazijn stond vol. Er waren weinig prettige werkplekken en de indeling en looproute lieten te wensen over. Gerhard kwam, samen met enkele collega’s, een keer bij ons in de meubelmakerij kijken. Leuk! Onze Daan ging vervolgens aan de slag met het ontwerp van de ruimte. Met het oog op zijn ervaring met werkplaatsen, was hij de aangewezen expert. Hij bedacht een logische route en een slimme indeling.
“LEERLINGEN BEGINNEN HET WERKEN MET HOUT NU LEUK TE VINDEN”
Ruimte en rust
Zo ontstond er een prettige ruimte om te werken. Het lokaal ademt rust uit. Er is ruimte voor verschillende werkplekken: zagen, bouwen en schilderen. De zolder werd bijvoorbeeld de plek om te schilderen. De grote platen kregen een plek direct naast de (buiten)deur, wel zo handig. Het magazijn wordt nu gebruikt om de onderdelen van werkstukken alvast klaar te kunnen leggen. Verder kwamen er handige gereedschapstrolleys, die vlak naast de werkbanken staan. “Alles wat de leerlingen nodig hebben, zit daarin. Dat werkt heel goed.” Ook maakten we grote wandkasten, waar materiaal achter slot en grendel kan. Gerhard lacht: “Dat moet wel. Sinds alles goed op orde is, komt iedereen bij mij materiaal lenen.”
“DE GEREEDSCHAPSTROLLEYS BIJ DE TAFELS WERKEN HEEL GOED”
De CNC frees
Er kwam ook expositieruimte voor de werkstukken van leerlingen. Leuk voor de makers, maar ook inspiratie voor anderen. “Leerlingen beginnen het nu echt leuk te vinden. Ik probeer ze enthousiast te maken met leuke opdrachten en het werken met bijzondere gereedschappen. Die CNC frees is bijvoorbeeld net binnen. Hij komt uit China. Veel gedoe met invoerrechten, maar dan heb je ook echt een bijzondere machine,” aldus een trots kijkende Gerhard.
Slim samenwerken
De samenwerking met De Beleving beviel goed. “Daan dacht mee vanuit onze positie. We hadden bijvoorbeeld nog een kast nodig. Hij zei: die kun je beter zelf maken, dat is voordeliger. Zo’n suggestie waardeer ik enorm. Ik ga nog regelmatig naar de meubelmakerij om restmateriaal te halen, waarmee wij hier verder werken.”
Fotocredits: Wilmar van Beeldvoerders.