Project omschrijving

RAPENLAND

BASISSCHOOL

Basisschool Rapenland heeft een modern open gebouw met 2 verdiepingen. Maar door de bestaande interieurbouw was er weinig ruimte om te spelen en leren. Wat als je juist hier de verbinding tussen alle groepen wil leggen? Het kan!

Speel- leerplein

Modern gebouw, mooi schuifdeuren en grote tussenruimtes. Alle ingrediënten waren aanwezig. Maar de tussenruimtes bij de kleuters en bij groep 3/4 waren door de vaste interieurbouw niet flexibel in te richten. De ruimte werd in beslag genomen door een grote balie. Hoe maak je dan een fijn speel- en leerplein?

Nieuwe functie voor interieurbouw

Wij dachten mee met het team van Rapenland. Beneden verdween de balie. Dat scheelt ruimte! Er kwamen 3 grote zand-watertafels. Ook kwam er een winkeltje, 2 speelhuizen, zithuisjes, een enorme bouwhoek en bouwlandschap.

Boven kreeg de interieurbouw een andere functie of werd hergebruikt. Zo werd de lange zwarte tafel een bouwtafel. De smalle strook erachter werd met een kleed en spiegels betrokken als speelplek. Zo kunnen ook de kinderen uit groep 3 en 4 heerlijk spelen. Bestaande banken werden, gecombineerd met cafétafels, leuke werkplekjes. Op een rustige plek maakten we stiltewerkplekken.

De kinderen

De kinderen vonden het fantastisch. Er werd direct volop gespeeld en ontdekt. Al tijdens het inrichten merkten we dat het in de smaak viel. Een aantal jongens kwam telkens met een nieuwe smoes kijken. En omdat zij na de vakantie naar groep 5 gaan, kan het maar zo zijn dat er flink gelobbyd gaat worden voor de andere ruimtes in school. Juffen en meesters: jullie zijn gewaarschuwd (..).

Voor dit project werkten we samen met onderwijsvormgever Ellen Kuster.

“VERBINDING TUSSEN DE GROEPEN, HET KAN!”

SMAAKT DIT NAAR MEER?

Neem contact op