“Een mooi gebouw en goed meubilair, dat hadden we. Maar we misten iets belangrijks: gezelligheid. Het was wat saai en hoeken stonden op zichzelf. We zochten een partij die echt kan meedenken, die ons helpt los te komen van voor de hand liggende keuzes, zonder dat het direct allemaal nieuwe meubels moeten worden.”
“De kinderen riepen meteen: ‘Wat tof!’"
Martine van Leeuwen-Zuidam, toenmalige directeur van de Timotheusschool: “Zo’n 15 jaar geleden is dit gebouw verbouwd. Logischerwijs maken de volwassenen belangrijke keuzes over het ontwerp van ruimtes, maar ook over kleur en stijl. Dat was ingetogen, misschien wat saai. De kinderen misten gezelligheid. Verder was het wat rommelig en miste duidelijkheid over wat je waar kunt doen.”
Inrichting leerpleinen
Martine zocht een partij die meedacht over de inrichting van de leerpleinen van de onder- en bovenbouw. Ontwerpers Mirjam en Jannette schoven aan en adviseerden duidelijke functies in de ruimte. “Toen ze dat benoemden, wist ik; dit is precies wat we nodig hebben. Ze hielpen ons anders te leren kijken en keuzes te maken die minder voor de hand liggen. De atelierhoek is daar een goed voorbeeld van, dat geeft rust en structuur.”
Cluster en combineer
Het advies was verder: cluster én combineer. Daar was niet heel veel nieuws voor nodig. Door bestaand meubilair een nieuwe plek te geven en anders te combineren, ontstond een meer harmonieuze uitstraling. “Zo kreeg het grote houten werkblad een nieuw onderstel en werd het stralende middelpunt van het atelier. En alle driehoektafels zijn zo geplaatst dat ze samen een ronde tafel vormen, met een grote plant in het midden en 1 kleur stoelen er omheen. Daar zouden we zelf nooit op zijn gekomen.”
Spullen kregen een plek hebben in de hoek waar ze thuishoren, kunstwerken werden geclusterd op 1 plek en de legohoek is ook de plek voor een time out, de groepstafels kunnen ook aan de kant voor een voorstelling.
Wat tof
Wat een verandering! Waar ooit alleen werkplekken waren, is nu een veelzijdige leeromgeving gekomen met slimme hoeken en rustige inrichting. “De kinderen riepen meteen: ‘Wat tof!’ Ze zijn zó enthousiast, dat ze zelfs een extra balkenframehuis willen op het leerplein van de bovenbouw. Daar organiseren ze volgend jaar zelf een sponsorloop voor!”
Ook aan de slag met de leeromgeving?
Wij adviseren je op basis van onze inhoudelijke kennis van- en ervaring met leeromgevingen. Wat past er bij jou manier van werken, vandaag en over 10 jaar? Daarom zie je ons niet slepen met een dikke catalogus, we nemen gewoon onszelf mee. Het is maatwerk: wanneer zien we je aan tafel?