BOSBERGSCHOOL

BASISSCHOOL

Van traditioneel onderwijs naar een nieuw concept met instructies in kleine groepen, leerpleinen en meer bewegings- en keuzevrijheid. Willeke Middelbos, directeur van De Bosbergschool: “Het was best spannend, er ontstaan vragen en soms weerstand. Je moet dingen durven loslaten. Maar nu is het genieten!”

Onderwijsconcept

De Bosbergschool in Hollandsche Rading koos voor een nieuw onderwijsconcept: leerlijnen afgestemd op de onder-, midden- en bovenbouw. Je kunt het vergelijken met unitonderwijs. Instructies worden gegeven in kleine groepen van zo’n 8 kinderen, voor de uitwerking zoeken de kinderen zelf een plek die daarbij past. Willeke: “Dit concept past goed bij ons. We kunnen het onderwijs hierdoor beter afstemmen op de kinderen. Zo bewegen onze kinderen graag. De hele dag aan hetzelfde tafeltje zitten, past daar niet bij. We bieden natuuronderwijs en spelen veel buiten. Bovendien geeft het continuïteit; of we nu groeien of krimpen, dit onderwijssysteem werkt altijd.”

Het omschakelen naar de nieuwe manier van onderwijs geven, had en heeft tijd nodig. “Het is voor iedereen wennen. Het vraagt (meer) zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van kinderen. Voor leerkrachten is het zoeken naar een goede rolverdeling. De inrichting van ons gebouw was nog traditioneel, ook dat moest anders. Het interieur moest het concept gaan ondersteunen.”

Ontwerp inrichting

Willeke nam contact met ons op en vormgevers Gerdien en Ellen gaven de voorzet voor de inrichting. Willeke: “Een paar wanden moesten wijken en toiletten verplaatst. De aanpassingen waren zodanig, dat we niet meer terug konden. Dat was best spannend. Het helpt om het voor je te zien, over het ontwerp waren we heel enthousiast.”

Ruimte & hergebruik

De school heeft heerlijk de ruimte. Er was al een keuken, om al het lekkers uit eigen moestuin te verwerken en een WOOW space voor techniek en wetenschap. Er kwamen ruimtes voor instructie en focus en er kwamen leerpleinen. Het team sloeg aan het opruimen en uitzoeken. Wij bedachten voor zoveel mogelijk bestaande meubels een nieuwe plek. We vulden dit aan met werkhuisjes, een frametafel, atelierbakken, boekenboom, bakbanken en expositieruimte.

Genieten

“Het is genieten. Het was een beetje een allegaartje. Nu is het stijlvol, rustig en uitnodigend. Het geeft bij binnenkomst een andere aanblik. En het daagt ons uit. Ik zie de kleuterjuf nu zelfs de buitenruimte betrekken bij het spelen in hoeken.

Op de eerste dag zijn we met de kinderen de hele school doorgegaan, ze straalden. Ik had verwacht dat het in het begin drukte zou geven op de groep, dat het chaos zou zijn. Maar de kinderen kunnen het aan. Het geeft juist rust om zelf te kunnen kiezen en plannen. Dat geldt denk ik voor alle kinderen, ik gun dit iedereen.”

Over De Bosbergschool

De Bosbergschool is een dorpsschool in een natuurrijke omgeving. Op deze Unesco school werkt het team aan een veilige plek voor kinderen, waar zij het beste uit zichzelf kunnen halen en zich bewust worden van hun plaats in de wereld. Er is extra aandacht voor een brede ontwikkeling, met een moestuin, bloementuin, veel buitenspeelruimte en een WOOW space: een plek voor proefjes, robotica en ontwerpen met een 3d printer. De Bosbergschool hoort bij de Proceon Scholengroep.

“HET GEEFT JUIST RUST OM ZELF TE KUNNEN KIEZEN”

SMAAKT DIT NAAR MEER?