DE CIRKEL
BASISSCHOOL
Het begon met het kleutermeubilair en eindigde met een complete herindeling van de onderbouw. Het team van basisschool De Cirkel in Gouda schrok er niet voor terug om eerst de visie op onderwijs aan (jonge) kinderen onder de loop te nemen en daarna te kijken wat er nodig is. Het resultaat: een kleurrijke en toekomstbestendige inrichting waar leerkrachten en kinderen zich thuis voelen.
Onderwijs en inrichting
Samantha van Oostrom, leerkracht De Cirkel: “Het kleutermeubilair was aan vervanging toe. Dit zagen wij als een kans om verder te kijken dan alleen het aanschaffen van nieuwe tafels en stoelen. We oriënteerden bij verschillende leveranciers en werden gewezen op Ellen Kuster en De Beleving. We wilden namelijk onze visie op onderwijs aan (jonge) kinderen verdiepen en onderzoeken welk interieur daar dan bij past.” Het team plande en startbijeenkomst waarbij Ellen en Gerdien aansloten. “Ze zijn erg goed in het koppelen van onderwijs en inrichting, in die volgorde. De centrale vraag was: hoe willen jullie lesgeven? We kregen de opdracht om eerst eens onze ideale school te ontwerpen, zonder rekening te houden met gegevens als budget of voorwaarden.”
Toekomstbestendig
Deze opdracht markeerde het begin van een complete herindeling van de onderbouw. “We kwamen erachter dat we geen logische indeling hadden. We wilden de kleuterlokalen bij elkaar en groep 3 en 4 bij elkaar. Ook wilden we dat de ontwikkelpleinen grensden aan de lokalen. We hebben een oud gebouw met als voordeel dat er veel ruimte is, alleen werd dat niet optimaal benut. Van nagenoeg alle functies veranderde de locatie. Het project werd dus iets groter ja,” lacht Samantha, “maar het was goed om tijd te nemen voor dat proces. Wat er nu staat is toekomstbestendig.”
Ontwerp
Ellen en Gerdien gingen aan de slag met het ontwerp, in de school, tussen de kinderen. “De kinderen kregen ook een plattegrond en gingen driftig aan de slag. Ze bedachten bijvoorbeeld dat er eenhoorns moesten komen en een schommelstoel. Dus verwerkten Ellen en Gerdien dat moeiteloos in het ontwerp.”
Een rijke en uitdagende leeromgeving is belangrijk. Hiervoor werden leerpleinen met veel verschillende werkplekjes ontworpen. “Omdat de lokalen nu aan de leerpleinen grenzen, maken we er nu heel makkelijk gebruik van.”
Speellokaal
Voor groep 1 en 2 kwam er een speellokaal. “Daar zijn werkplekjes, maar ook bijvoorbeeld een grote bouwplaats. Ook hebben alle ontwikkelmaterialen hier een plekje gekregen in de grote wandkast. We pakken hier wat we nodig hebben. Dat geeft ruimte en overzicht in de klaslokalen. We maakten ons eerlijk gezegd wel wat zorgen over bergruimte. Hebben we straks wel genoeg? Maar jullie zijn erg goed in het creëren van opbergruimte, bijvoorbeeld door die kastenwand. Het komt goed, zei Gerdien. En dat is ook zo.”
Nieuw meubilair
Voor de kleuters werden nieuwe meubels aangeschaft. Geen standaard tafeltjes en stoeltjes, maar bakbanken voor de kring en verschillende soorten werkplekjes. Voor het leerplein maakten we een tribune, zithuisjes, werkhuisjes, een kleurrijke loungebank en toffe frametafel. “Niet alles is nieuw, de mooiste meubels hebben we bewaard. Kasten werden hergebruikt en frames kregen een nieuw blad.” Als er in de toekomst nieuwbouw komt, dan kan alles mee. Daar hielden we rekening mee. “Denk aan de kleuren. In dit gebouw zijn de kleuren wat fel. Ellen en Gerdien stelden voor de meubels en accessoires een ‘soft rainbow pallet’ voor. Wel kleurrijk, maar gedempt. Dat past nu en in de toekomst.”
Samantha: “We zijn heel positief over het resultaat. De uitstaling van de school is zo veranderd. Het is een prettige plek om te werken. Ook voor de kinderen werkt het goed. Ze hebben zin om aan de slag te gaan. We voelen ons hier thuis.”
Voor dit project werkten we samen met onderwijsvormgever Ellen Kuster.
De foto’s werden gemaakt door mama en fotograaf Britt.