HAGENPOORT

DALTON ONDERWIJS

Schipperen met ruimte; wie kent het niet? In een prachtig oud gebouw, midden in Hanzestad Deventer, zochten de leerkrachten van daltonschool Hagenpoort naar rust en ruimte op de bestaande vierkante meters. Samen vonden we de oplossing: ruimtes delen!

Hergebruik

San Bronk, schoolleider Hagenpoort: “De kleuterlokalen stonden te vol, we wilden graag ruimte en rust, maar dan zonder direct heel veel geld kwijt te zijn. Hergebruik vind ik heel belangrijk. Ook moest de teamkamer aangepakt worden en had de bovenbouw behoefte aan een fijne samenwerkplek voor de taaktijd.”

Rijke leeromgeving

Ellen Kuster, onderwijsvormgever, kwam samen met ontwerper Mirjam langs en ze bedachten een plan. Ellen: “Als je gaat samenwerken heb je meer ruimte. We adviseerden 1 huishoek en 1 bouwhoek, de 2 groepen spelen nu ‘bij de buren’. Hoeken delen geeft letterlijk ruimte. Verder is er veel opgeruimd en materiaal geclusterd op functie. Het is altijd zoeken naar de balans. We hebben heel bewust gewerkt aan een rijke leeromgeving én rust. We zetten bijvoorbeeld open kasten met de rug naar de ingang toe, zodat je niet direct bij binnenkomst in open kast kijkt.”

Mirjam: “Exposeren kreeg één plek in een bestaande kast, op ooghoogte van de kinderen. Bestaande kasten kregen extra schappen, zodat je niet hoeft te stapelen, deksels van materiaal kunt doen en kinderen zelf kunnen kijken en kiezen.”

Schipperen met ruimte

De teamkamer mocht opnieuw ingericht worden. Ook hier was het schipperen met de ruimte. Er kwamen tafels, fijne stoelen en banken en nieuwe lampen. De EHBO-trommel nam een keukenkast in beslag. Wij bedachten een speciale kast, op de gang, waaraan iedereen direct ziet: daar staan de EHBO-spullen. Ook maakten we in de gang kasten voor de tassen en opbergruimte voor themaspullen. Verder kwam er een parkeervak voor de fietsen. Lekker duidelijk.

Meerwaarde

San: “De uitvoering was prettig. Het is een dagje chaos, maar daarna is het ook klaar. Jullie team is vakkundig en snel. Ouders en kinderen vinden het heel mooi. Het samendoen met een bouw en huishoek, het opruimen, de kring met bankjes: dat waren plannen waar wat overredingskracht voor nodig was. Dat Ellen een achtergrond in het onderwijs heeft, was helpend. Zij gaf voorbeelden en nam het team mee. Inmiddels zien we allemaal de meerwaarde van het samenwerken en bevalt het goed. De leerkrachten hebben nauwelijks iets veranderd aan de inrichting. Het past bij hoe we willen werken.”

Over Hagenpoort

Op de Hagenpoort wordt Daltononderwijs gegeven, gebaseerd op het gedachtegoed van Helen Parkhurst. De nadruk ligt op (zelf)vertrouwen van kinderen, zodat ze goed in hun vel zitten en zich open in de wereld kunnen bewegen. Intellectuele en creatieve groei zijn in evenwicht met sociale en persoonlijke groei. ‘Leren over’ wordt verbonden met ‘leren door te doen’.

“WE ZIEN DE MEERWAARDE VAN HET SAMENWERKEN”

SMAAKT DIT NAAR MEER?