DE SCHATKAART

MONTESSORI KINDCENTRUM

Een gloednieuw kindcentrum op IJburg: het initiatief is in meerdere opzichten opvallend. Er kwam geen regulier onderwijs, maar montessorionderwijs, wat terug te zien is in het ontwerp en de inrichting van het gebouw. Verder werd de samenwerking gezocht met kinderopvangorganisatie Human Kind met heel eigen, op Emmi Pikler gebaseerde, visie. Het team ging aan tafel: wie willen we zijn, wat betekent de visie en hoe vertalen we dit naar interieur. Het resulteerde in een totaalplaatje met een wel hele hoge wauw-factor.

Fedor de Groot, directie MKC De Schatkaart: “Onze visie en kernwaarden stonden al op papier toen de bouw van start ging. Tegen die achtergrond maakten we keuzes en hakten we knopen door. We zijn een montessorikindcentrum, dat zie je terug in het gebouw en het interieur. Zo is het gebouw vanuit het perspectief van kinderen ontworpen, met open ruimtes met lage zichtlijnen. Zelfs de ontvangstbalie is laag, zodat kinderen kunnen zien wie daar zit. Er is veel werkruimte op de grond en verschillende plekken om alleen of samen te kunnen werken, spelen en leren.”

Thuiskomen op school

Initiatiefnemers Fedor de Groot en Valeri Ligterink zochten een organisatie voor de realisatie van het interieur. Fedor: “We kozen voor De Beleving, omdat de vertaling die jullie maakten goed bij ons past. Een belangrijke kernwaarde is ‘thuiskomen op school’, het moet voelen als thuis. Geen traditionele schoolse omgeving voor de kinderen en kantoorruimte voor de volwassenen, maar het gevoel alsof je thuis aan de keukentafel zit.” Simone van Lagen, verantwoordelijk voor de kinderopvang: “Voor de kinderopvang wilden we een uitstraling die aansluit bij de school, met dezelfde kleuren en materialen. Het interieur moet onze manier van werken, afgestemd op de opvang van baby’s en peuters, ondersteunen als 3e pedagoog.”

Het ontwerp

Fedor: “Monica en Esther zaten met hun eerste ontwerp al dichtbij wat we voor ogen hadden. Dat hebben we daarna verder ingevuld. Die samenwerking was prettig, wij bewaakten onze uitgangspunten en zij adviseerden vanuit hun kennis over inrichting. Het was een fijne wisselwerking. Simone: “Voor ons duurde het wat langer voordat het ontwerp aansloot bij de verwachtingen. Het was zoeken naar een goede vertaling, omdat er rekening gehouden moet worden met de op Emmi Pikler gebaseerde visie voor de babygroep vanuit Humankind, maar ook de doorgaande leerlijn met school. De communicatie was open, eerlijk en ook begripvol. Zelf bestellen bij een partij, omdat we daar korting krijgen? De spullen van een andere leverancier op z’n plek zetten? Het was geen probleem voor De Beleving.”

Meubels op maat

Fedor: “We kozen voor natuurlijke kleuren en materialen, organische vormen en open kasten. Bepaalde meubels werden speciaal voor ons bedacht. Zo gebruiken de leerkrachten onder schooltijd nauwelijks een bureau, dan bewegen ze zich onder de kinderen. Maar na schooltijd wil je wel een prettige werkplek, dus maakten jullie kasten op maat met een werkplek die je eruit kunt trekken.” Simone: “Die kasten zijn echt heel mooi. Ook de voor ons bedachte fotowand met wissellijstjes werkt goed. En we zijn fan van de onze brocante kasten.”

Verschillende werkplekken

De verschillende werkplekken bieden een breed pallet; een kleed op de gang, een bank om te lezen en chillen, een groepstafel om samen te werken. Alles draagt bij aan de ontwikkeling van de kinderen, ook al is het daar soms niet direct voor bedoeld. Fedor: “Denk aan de prints om de muur, die iets vertellen over de natuur en de patronen in de wereld.” Simone: “Bepaalde oplossingen zijn zo goed gevonden. Denk aan de diagonale planken in de bouwhoek en het speelplein met in het midden speelruimte en kasten eromheen. Maar ook de verteltafel en -kast, waar we het thema zichtbaar maken. Qua stijl zijn we één met de school. Zij kregen bijvoorbeeld hoge poefen, wij kregen dezelfde poefen maar dan de lage variant.”

Montessorionderwijs

Ouders kiezen bewust voor montessorionderwijs. Fedor: “Elke 2 maanden organiseren we een informatieochtend, waarin we ons concept uitleggen. Het moet bij je passen. Zelfstandigheid is bijvoorbeeld belangrijk. We verwachten van de kinderen dat ze zelf doen wat ze kunnen: je jas ophangen, broodtrommel op z’n plek, schoenen aan of uit. Ook vinden we het belangrijk dat kinderen hun eigen mening vormen. Daarvoor moet je dingen ter discussie kunnen stellen. We bieden daarom breed onderwijs over de samenleving aan. We kozen er bewust voor om mensen te werven met ervaring in het montessorionderwijs. In deze beginfase is het nodig om samen aan onze cultuur te werken.” Simone vult aan: “Als je nieuw start, is het vormen van een team best een uitdaging. Gemotiveerde medewerkers liggen niet voor het oprapen. Het interieur is hierin zeker helpend, hier wil je toch gewoon werken?”

Totaalplaatje

Fedor: “Met de oplevering kwam alles samen. Iedereen is heel enthousiast. Als je ziet hoe de kinderen zich door het gebouw bewegen en de plekken benutten, het heeft zo goed uitgepakt.” Simone: “De collega’s en ouders zijn onder de indruk, het ziet er zo mooi uit! Het is echt een totaalplaatje; het klopt bij elkaar.”

Over kindcentrum De Schatkaart

De Schatkaart is een Montessori Kindcentrum in opbouw voor onderwijs, opvoeding en opvang voor kinderen van 0-12 jaar.  Vanuit de waarden thuis voelen, verrassen, vertrouwen op de kracht van kinderen, zelfstandigheid en verbinding, werkt het team aan een doorgaande ontwikkelingslijn waarin het kind centraal staat.

Tip: klik op een foto voor beeldvullende inspiratie!

De mooie plaatjes werden, samen met onze Esther, gemaakt door Wilmar van Beeldvoerders.

“SOMMIGE MEUBELS WERDEN SPECIAAL VOOR ONS BEDACHT”

Advies nodig voor het duurzaam inrichten van jouw ruimte? Wanneer zien we je aan tafel?